On January 27, Assistant Professor Kotaro Iizuka, together with Visiting Researchers  Dr. Hiroyuki Yamauchi, an Associate Professor of Ritsumeikan University, and Dr. Takuro Ogura,  a Lecturer of Hyogo University of Teacher Education, conducted an educational practice in collaboration with Ritsumeikan Uji Senior High School. In this practice, a virtual world was created in which students could learn about the target area, using high-resolution 3D models that had been photographed and analyzed using drones and other equipment. The students engaged in experiential geographical learning in a virtual space based on real-world data. In addition, we also collaborated with Hinomoto Mai, who is active as a VTuber, and conducted lectures in VR. This was an attempt to explore the possibilities of learning in a metaverse space.

This educational practice was conducted as part of the research topic “Proposal for an Active Learning-type Geographical Learning Model Using Three-Dimensional Geographical Information and a Metaverse Platform,” which was adopted as a CSIS 2024 Research Grant-Supported Joint Research.

Learning geography in VR
VRでの地誌学習の様子
Class with VTuber Mai Hinomoto
VTuber日ノ本マイさんとの授業
1月27日、飯塚浩太郎助教が当センター客員研究員の山内啓之准教授(立命館大学)・小倉拓郎講師(兵庫教育大学)とともに、立命館宇治高等学校と連携した教育実践を行いました。本実践では、ドローンなどを用いて撮影・解析した高解像度の3次元モデルを活用し、対象地域を学習できるバーチャルワールドを作成。生徒たちは実環境のデータを基にした仮想空間で、体験的な地誌学習に取り組みました。さらに、VTuberとして活動されている日ノ本マイさんとも連携し、VR内でのレクチャーを実施。メタバース空間における学習の可能性を探る試みとなりました。

この教育実践は、CSISの2024年度研究費支援型共同研究に採択された研究課題『三次元地理情報とメタバースプラットフォームを用いたアクティブラーニング型地誌学習モデルの提案』の一環として行われたものです。